De afgelopen weken en maanden ben ik door ontzettend veel mensen aangesproken over het positieve gevoel dat zij rondom onze mooie club ervaren. Dat is best bijzonder na twee sportief gezien teleurstellende seizoenen, maar het bewijst ook dat de club zoveel meer is dan alleen die wekelijkse 90 minuten competitie. FC Den Bosch heeft ook op andere momenten betekenis, vooral cultureel en maatschappelijk. Dat steeds meer voetballiefhebbers de weg naar het stadion weten te vinden of het nut van de club ervaren, is in elk geval een zeer positieve ontwikkeling. Eén iemand bij wie de clubliefde en het vertrouwen in de club weer zijn aangewakkerd is bijvoorbeeld voormalig shirtsponsor Ton Klarenbeek. Bij het Bossche publiek is Ton beter bekend als ‘de man op Nikies’ en/of Elbanton, naar het gelijknamige bedrijf dat ooit het Bossche tenue sierde. Ton welkom terug!
Met Ton hebben al 2.000 andere supporters een seizoenkaart besteld. Veelal waren dat zogenaamde ‘verlengingen’, maar we mogen ook ‘herintreders’ en nieuwkomers begroeten. Aan het einde van het voorbije seizoen stond de teller op zo’n 2.500 seizoenkaarthouders. Het doel is om dit jaar te overtreffen en ik ben ervan overtuigd dat we dit doel met elkaar gaan halen. Met elkaar, want ook de supportersgroepen zijn alweer volop in bedrijf met hun sfeer- en promotieacties en juist sfeer en saamhorigheid zijn de dingen die bij veel van onze bezoekers bovenaan het waarderingslijstje prijken!
Een positief ontvangst was er ook voor het nieuwe uittenue, dat is geïnspireerd op de kunstwerken van de wereldberoemde Bosschenaar Jheronimus Bosch. Delen van de vele schetsen, schilderijen en creaties van Bosch komen als patroon terug in het shirt. Jheronimus Bosch is een icoon voor de stad ’s-Hertogenbosch en zijn werken zijn – zichtbaar voor iedereen – in de hele stad terug te vinden. Dat is iets wat wij ook graag willen, meer zichtbaarheid in de stad. Zodat ook FC Den Bosch op haar eigen bescheiden manier, wereldberoemd wordt in Den Bosch en omstreken.
Rondom de open dag die dit jaar gepland staat op zaterdag 13 juli, wordt ook het thuistenue gelanceerd. Met beide tenues willen we de binding met de stad versterken en invulling geven aan de slogan ’Heel Den Bosch Doet Mee, Iedereen Achter FC’.
Wie zeker ook meedoen zijn onze sponsoren. Hoofdsponsor D-Reizen, in het bijzonder Marc van Deursen en Kevin Ooms, wil ik namens FC Den Bosch bedanken voor de afgelopen twee seizoenen. Het was geweldig dat dit Bossche bedrijf en landelijke A-merk op de voorzijde van onze shirts wilde staan en we zijn heel blij dat D-reizen aan FC Den Bosch verbonden blijft als sponsor.
Een nieuwe hoofdsponsor vinden was niet gemakkelijk. Toch is het gelukt om een hele, mooie nieuwe hoofdpartner te vinden in RD Dubai. Vorige week hebben jullie alles kunnen lezen over dit jonge, ambitieuze en frisse bedrijf en hun dito eigenaren Lukas en Kamil die een band hebben met voetbal en met onze stad. Welkom mannen!
Ook de bekende namen van onze trouwe sponsoren Mister Design, Toyota Oostendorp Den Bosch, Amacom/Exertis en Betcity staan dit seizoen weer op de tenues van het vlaggenschip. Nieuw op de outfit is On That Ass uit Rosmalen. Dank Jorn en Maurice voor het vertrouwen, fijn dat jullie er zijn!
En met KEEYNS en RD Dubai op de tenues van de jeugdteams, zijn we ook daar goed bedeeld.
Relatief nieuw zijn nog de Aziatische aandeelhouders van FC Den Bosch. Supporters die afgelopen mei meereisden naar de laatste wedstrijd in Eindhoven, hebben al kennis gemaakt met deze fanatieke voetballiefhebbers. Het was even stil van onze kant, omdat er nog een laatste uitdaging lag rondom de overname. Eentje die misschien niet algemeen bekend was en waar we zelf ook niets over hebben gezegd om onrust te voorkomen. Die uitdaging betrof een beslaglegging door KV Oostende op de Bossche aandelen van voormalig aandeelhouder PMG. Deze had zich helaas niet gehouden aan afspraken met KV Oostende. Door dit beslag kon de notariële overdracht van een deel van de Bossche aandelen aan de Aziaten nog niet plaatsvinden. Gelukkig kwam er gisteren een oplossing. Het beslag is er nu af en daarmee is het laatste losse, formele eindje in de overname van de aandelen opgelost. Chien Lee en Dries Boussatta, laatstgenoemde als adviseur van de Aziatische aandeelhouders, hebben een positieve bijdrage geleverd in dit proces. In het gehele traject van de overname van de aandelen door de Aziatische aandeelhouders zijn we steeds voorzien van uitstekend advies door onze RvC en huisadvocaten bij LXA. Het zal de meeste supporters niet zijn ontgaan dat het avontuur met Amerikaanse aandeelhouders in KV Oostende helaas niet goed is afgelopen. De club is failliet en dat spijt ons enorm voor de supporters. Bij FC Den Bosch weten we hoe het is om in je bestaan te worden bedreigd, maar een club die daadwerkelijk ophoudt te bestaan is het ergste dat clubsupporters kan overkomen. We leven mee met onze Belgische collega’s.
Financiële zekerheid geeft rust en is een gigantische graadmeter voor een positief gevoel.
Daarom prijzen wij ons ontzettend gelukkig dat we, dankzij de huidige aandeelhouders die hun volledige financiële afspraken voor het seizoen 2024/2025 al hebben voldaan, afgelopen maandag een sluitende begroting hebben aangeleverd de KNVB. Dit is een goede basis om verder te bouwen aan een beter FC Den Bosch.
Het positieve gevoel over de huidige aandeelhouders zit ‘m overigens niet alleen in de financiële ondersteuning. Er is een langetermijnplanning, er is een voetbalvisie en er zijn ambities zonder dat deze doorschieten in onverantwoorde risico’s. Uitermate positief vind ik bijvoorbeeld de aanschaf van het nieuwe veld in De Vliert, dat binnenkort gelegd wordt en dat door de aandeelhouders wordt bekostigd. Maar ook in de gesprekken met de gemeente over de mogelijkheden van Stadion de Vliert participeren de aandeelhouders actief. Onze huidige aandeelhouders begrijpen dat we sportief moeten presteren om sponsoren en publiek aan te trekken, voor een hogere beloning uit mediagelden, meer waarde te creëren op het veld en zodoende transfers kunnen realiseren etc. Een verschil dat nu al te zien is, is dat we veel minder afhankelijk zijn van huurspelers. Het liefste huur je hooguit één of twee spelers die het elftal direct versterken, maar werk je hoofdzakelijk met ‘eigen’ spelers. Dergelijke spelers vertegenwoordigen waarde en we zijn nu in de positie dat we deze voetbaltechnische keuzes kunnen maken.
Ja het voetbal, dat is toch waar het uiteindelijk en vooral om gaat bij een profclub! Inhoudelijk laat ik graag aan Bernard en David over hoe we ervoor staan. De komende weken zullen zij met regelmaat meer vertellen over de plannen op dat vlak. De selectie is sinds 13 juni in voorbereiding en heeft haar eerste oefenpot achter de rug. In de trainingen en wedstrijden kijken Bernard en de staf waar de behoefte nog ligt voor eventuele versterkingen. De selectie gaat voor het eerst in jaren ook weer eens op trainingskamp. Van 22 tot 27 juli werkt de selectie in Apeldoorn toe naar een positieve seizoenstart. Uiteraard is het mediateam van FC Den Bosch hierbij om verslag te doen. Kom gerust ook zelf even kijken hoe we ervoor staan bij één van de oefenwedstrijden! Op de kanalen vind je het volledige oefenprogramma met bijbehorende praktische informatie.
Heya Den Bosch!
Tommie van Alphen