Eind maart maakte FC Den Bosch bekend dat de toenmalige Amerikaanse aandeelhouders afstand hadden gedaan van hun aandelen in de club. Gelijktijdig liet FC Den Bosch weten dat deze aandelen, en alle bijbehorende verplichtingen, werden overgenomen door vier nieuwe partijen. Inmiddels zijn alle formaliteiten nagenoeg afgerond en kunnen de nieuwe aandeelhouders zich met hun plannen aan het Bossche publiek en de media presenteren. Dat doen zij, mede doordat zij momenteel niet fysiek in ’s-Hertogenbosch zijn, schriftelijk via deze weg.
De vier nieuwe aandeelhouders zijn bedrijven met een Aziatische achtergrond en een passie voor voetbal. Het betreft vier afzonderlijke partijen die onafhankelijk van elkaar in FC Den Bosch investeren, zij het verenigd door een gedeelde visie en ambitie voor de toekomst van de club. Zij zijn hiertoe bereid, omdat zij de Nederlandse markt – en FC Den Bosch in het bijzonder – zeer aantrekkelijk vinden. Ze zien FC Den Bosch als een profclub met een rijk verleden, een eigen karakter en als een club met veel potentie. Dat laatste geldt zowel op als buiten het veld. Het DNA van FC Den Bosch en de bijbehorende visie en waarden, worden door hen geapprecieerd en gerespecteerd. Alles samen maakt FC Den Bosch zeer interessant voor de nieuwe aandeelhouders. Oud-voetballer en ondernemer Dries Boussatta is de technisch adviseur van deze groep. Hij attendeerde de nieuwe aandeelhouders op de mogelijkheden van FC Den Bosch binnen de Nederlandse voetbalmarkt, waar meer profclubs op zoek zijn naar investeerders. De inspanningen van de voormalig international leidden mede tot de weloverwogen keuze van de investeerders voor FC Den Bosch.
De aandeelhouders zien ook dat er nog steeds veel verbeterd kan en moet worden. Hiervoor willen zij hun middelen en ervaring, die een breed scala aan expertise omvat, inzetten. De aandeelhouders benadrukken graag dat zij zich hebben gecommitteerd aan langetermijninvesteringen, waarbij de focus is gericht op de ontwikkeling van lokaal en regionaal jeugdtalent en het bevorderen van verbindingen tussen ’s-Hertogenbosch/ Nederland en China/Azië. Het investeren gebeurt in samenspraak met de lokale aandeelhouders van de club, met wie zij nauw willen samenwerken en met wie vooraf uitgebreid is gesproken. Het collectieve doel van alle aandeelhouders is FC Den Bosch op de lange(re) termijn laten uitgroeien tot een club met meer sportief succes en met ijzersterke banden met de samenleving en bedrijven die de club omringen. Waarbij voor de lange termijn de belangrijkste waarden van FC Den Bosch worden bewaakt door de aandeelhouder Stichting Behoud Betaald Voetbal ’s-Hertogenbosch.
De nieuwe aandeelhouders zijn allemaal gepokt en gemazeld in het (internationale) bedrijfsleven. Eén van de nieuwe aandeelhouders is de heer Li Ying (Eric). Li Ying brengt waardevolle ervaring mee vanuit China, waar hij als investeerder al langer zeer actief betrokken is bij een profclub en bij het stimuleren van jeugdvoetbal via academies.
Een andere investeerder is de heer Tao (Eddie) die al 20 jaar in Nederland woont en met zijn bedrijf ook in Nederland is gevestigd. Hij neemt op voordracht van de nieuwe investeerders zitting in de Raad van Commissarissen (RvC) van FC Den Bosch.
De twee andere investeerders blijven als ‘angel investors’ graag meer op de achtergrond. De nieuwe aandeelhouders zullen zich regelmatig laten zien op de tribunes van FC Den Bosch. Met name Eddie Tao, die in Nederland woont, zal veel wedstrijden van het vlaggenschip en ook jeugdteams bijwonen. Wanneer één van de andere aandeelhouders in Nederland is, zullen ook zij FC Den Bosch zeker komen aanmoedigen.
Mr. Ludovic Deléchat zal samen met Tao op voordracht van de nieuwe aandeelhouders toetreden tot de RvC. Deléchat is een voormalig advocaat van de FIFA (bijna 10 jaar actief voor de voetbalorganisatie) en werkzaam en woonachtig in Zürich, Zwitserland. Hier heeft hij inmiddels een aantal jaar zijn eigen bedrijf dat actief is in juridische werkzaamheden voor atleten en sportorganisaties. Hij zal ook regelmatig in ’s-Hertogenbosch aanwezig zijn.
Eddie Tao en Ludovic Deléchat vertegenwoordigen als commissaris het lange termijn commitment van de aandeelhouders in FC Den Bosch. De meerderheid van de RvC zal conform de regelgeving van de licentiecommissie Betaald Voetbal blijven bestaan uit commissarissen die niet (direct of indirect) gelieerd zijn aan de nieuwe aandeelhouders.
Naast de aandelen hebben de nieuwe aandeelhouders ook de betalingsverplichtingen van de Amerikaanse investeerders overgenomen waardoor de continuïteit van FC Den Bosch gewaarborgd is en de club tot het einde van het seizoen aan haar verplichtingen kan voldoen. De nieuwe aandeelhouders zullen de komende seizoenen voor de nodige stabiliteit zorgen door tijdig het budget te waarborgen.
De aandeelhouders hebben en willen geen invloed op de keuzes die de directie van FC Den Bosch maakt. De dagelijkse leiding en verantwoordelijkheid voor de bedrijfsvoering is in handen van algemeen directeur Tommie van Alphen en technisch directeur Bernard Schuiteman. Zij genieten het volle vertrouwen van de nieuwe aandeelhouders. Van Alphen blijft (eind)verantwoordelijk voor de algemene zaken en kantoororganisatie. Hij is samen met Schuiteman verantwoordelijk voor de samenstelling van de technische staf van FC Den Bosch 1, de A-selectie en het management van de FC Den Bosch Jeugdopleiding. Uiteraard is Schuiteman hierin leidend.
Het plan van de kersverse aandeelhouders richt zich op vier domeinen. Onderstaand volgt een wat uitgebreider inkijkje in de plannen voor elk van die gebieden, die de aandeelhouders als dé bouwstenen voor een duurzaam succesvol FC Den Bosch zien.
SPORTIEF
FC Den Bosch is een voetbalclub en daarom moet het in de eerste plaats en vooral over het vlaggenschip en voetbalbeleving gaan. Ambitie hoort hier nadrukkelijk bij. De aandeelhouders zien het zo: als je het veld opgaat, dan moet je willen winnen. Maar zij willen waken voor doorgeschoten ambitie. Omdat het gemakkelijk zou kunnen leiden tot de uitwassen van modern voetbal. Uitwassen die plezier en solidariteit doen vervagen.
Het zou ook gek zijn om, na alles wat de afgelopen jaren de revue is gepasseerd, te zeggen dat zij FC Den Bosch met een zak geld kampioen gaan maken. Dat snapt iedereen. Wat zij dus willen is aantrekkelijk en aanvallend voetbal op de mat leggen met jonge talenten en met behoud van vechtlust, omdat dit een belangrijke kernwaarde van FC Den Bosch is.
FC Den Bosch is voor supporters bovenal een beleving, een omgeving om bij te horen. Een gevoel dat je deelt met elkaar. Met elke week de kans op een feestje. Supporters en sponsors komen natuurlijk voor een goed resultaat, maar hun trouw wordt niet elke week beloond met een overwinning. Winnen én verliezen dragen bij aan de beleving. Natuurlijk, we willen winnen. Zo vaak als mogelijk. De aandeelhouders maken dit mogelijk. De medewerkers van de club moeten in hun ogen vooral een zo puur mogelijke beleving van de club en wedstrijddagen nastreven. Dat zien zij als onafhankelijk van winnen of verliezen.
De komende weken wordt in samenspraak met alle aandeelhouders en de clubleiding bepaald welke verwachting FC Den Bosch richting 2024-2025 wil wekken. De technisch directeur van FC Den Bosch is hierbij leidend. Het volgende wordt daarbij in acht genomen:
- De supporters van FC Den Bosch houden van strijd, van emotie en van winnen.
- Er wordt niet met budget gesmeten om doelen te realiseren via wekelijks dominant veldspel. In bepaalde wedstrijden zal FC Den Bosch als vanouds ook punten bij elkaar moeten ‘harken’. Realiteitszin, strijd en inzet horen er weldegelijk bij.
- FC Den Bosch legt nu zijn (voetbal) identiteit vast en aan de hand daarvan wordt de technische staf en selectie samengesteld.
- Er is behoefte aan mooi voetbal. FC Den Bosch speelt het type voetbal dat op dát moment opportuun is, maar altijd vanuit een vast systeem: 4-3-3-. Als we hierin steeds beter worden en aan steeds meer tegenstanders gewaagd zijn, dan is aanvallend voetbal, uitgaand van balbezit, dominant, creatief en brutaal de standaard.
- Als we duidelijk maken waar we naartoe gaan, kunnen supporters, sponsors en de media ons ook volgen.
- Groeien gaat met vallen en opstaan. Dit risico-accepterend gedrag is een voorwaarde voor ontwikkeling. Wij zijn hier eerlijk over, blijven altijd communiceren. Alleen door hard te werken, een plan te hebben en met z’n allen achter de club te staan, gaan we deze mooie club terugbrengen naar waar zij hoort. Daar gaan we voor.
Ten aanzien van het bovenstaande worden de daden bij het woord gevoegd.
Wanneer er gerichte kwaliteit van buitenaf wordt gehaald moet dit niet ten koste gaan van de ontwikkeling van talentvolle spelers uit de eigen jeugdopleiding. Dat er kwaliteit van buitenaf nodig is, is een feit, want de voetbalfilosofie kan niet volledig worden opgehangen aan de jeugdopleiding in z’n huidige vorm. Dat zou geen stabiele situatie opleveren.
Maar FC Den Bosch zal ook in de toekomst nog steeds die opleidingsclub zijn met ‘eigen’ jongens. Dat is een keuze en daarvoor gaat nadrukkelijk in de jeugdopleiding geïnvesteerd worden. Want de nieuwe aandeelhouders hebben mede vanwege de opleiding gekozen voor FC Den Bosch en voor de ‘vibe’ die in de club zit. Het borgen van continuïteit is nu het allerbelangrijkste. Dat vraagt naast visie en hard werken ook om zekerheid met betrekking tot budget.
Het doel voor de korte termijn is om de prestaties van het eerste team duidelijk zichtbaar te verbeteren. Op de middellange termijn zou FC Den Bosch – via Play-Offs – kunnen verrassen met een promotie naar de Eredivisie. Dat is geen must. FC Den Bosch wil op middellange termijn met aantrekkelijk voetbal consistent concurrerend zijn voor de topposities in de eerste divisie.
Uitgangspunt voor de toekomstige speelstijl van alle Bossche elftallen wordt de Hollandse School. Dit wordt door de nieuwe aandeelhouders én de technische leiding gezien als hét ultieme voorbeeld voor het ‘cultiveren’ van toekomstige profvoetballers. Een Nederlandse stijl van spelen en opleiden vraagt veel lef, durf en eigeninitiatief van de spelers. Dit komt hun ontwikkeling naar een hoger niveau ten goede!
TALENTONTWIKKELING EN DE FC DEN BOSCH JEUGDOPLEIDING
Eigen jeugd aan de bal. FC Den Bosch is een regionale club met Brabantse roots en moet derhalve altijd een Bossche basis hebben. De FC Den Bosch Jeugdopleiding is al één van de allerbelangrijkste onderdelen van de club en blijft dat zeker ook in de toekomst. Sterker, het is een intrinsieke wens van de investeerders om juist met gerichte talentontwikkeling te zorgen voor betere sportieve prestaties. Zij beseffen dat een florerende jeugdopleiding het fundament van FC Den Bosch vormt. Ook de onderkenning dat voor opleiden een lange adem nodig is, is er: de investeerders zijn ingestapt met commitment voor de lange termijn.
Talenten van eigen bodem zijn vertrouwd met de cultuur en de speelwijze van de club en herkenbaar voor het eigen publiek. Dat vergroot de aantrekkingskracht van de club op nieuw lokaal en regionaal talent. FC Den Bosch moet daarom synoniem blijven voor een club waar de jeugd daadwerkelijk een kans krijgt.
De kwaliteit van de scouting bepaalt voor een belangrijk deel de kwaliteit van de opleiding. Het herkennen en benutten van talent wordt van nog groter belang in de koers voor de toekomst. ‘Niveau’ wordt in de scouting in een perspectief van tijd en context geplaatst, omdat vanuit ontwikkeling gedacht vooral het proces belangrijk is. Potentie zegt immers iets over de eigenschappen die een speler in de toekomst zou kúnnen hebben. Actualiteit zegt alleen iets over de kwaliteiten die de speler nu heeft of nu laat zien. Beide zijn in gelijke mate belangrijk.
FC Den Bosch heeft relatief gezien veel profvoetballers opgeleid. Toch is een loopbaan als profvoetballer voor weinigen weggelegd. Gemiddeld haalt minder dan tien procent van de spelers het einddoel: het verwerven van een profcontract. FC Den Bosch wil dat gemiddelde opschroeven door een concentratie van talent en het leveren van een op maat gesneden opleiding.
Een eerste stap is het in kaart brengen van de verbeterpunten binnen de huidige jeugdopleiding en ten aanzien van de voetbalinfrastructuur. Vervolgens wordt door de technische leiding een analyse van die inventarisatie gemaakt en van daaruit wordt een blauwdruk opgesteld voor het structureel verbeteren van het jeugdvoetbal bij FC Den Bosch. Onderdelen die binnen de blauwdruk gedetailleerd aan bod komen zijn: opzet van infrastructuur en facility development, keuze doelstelling(en) – er moet een match zijn in ambitie, groei, excellentie en plezier- , uitgangspunten voor een technisch, uniform beleidsplan op basis van een gemoderniseerde Hollandse School en een investeringsplan inclusief meerjarenbegroting. Zo blijft de focus die wordt gelegd helder.
De belangrijkste doelstelling voor de middellange toekomst is dat er jaarlijks spelers doorstromen naar de A-selectie. Opleiden is kostbaar, maar het ontwikkelen van talent betekent een directe waardevermeerdering en het mogelijk genereren van inkomsten via de verkoop van spelers is zeker ook een doel. De eerste drie jaar worden eventuele opbrengsten uit transfer direct geherinvesteerd in FC Den Bosch.
Kortetermijndoelstellingen zijn het versterken van de infrastructuur van de jeugdopleiding, het werven van getalenteerde jonge spelers, en hen te voorzien van eersteklas coaching en mogelijkheden om hun vaardigheden te ontwikkelen.
STAD/REGIO (COMMUNITY)
De FC Den Bosch Foundation en de binding met de omgeving worden door de aandeelhouders gezien als onontbeerlijke bouwsteen in hun groeibenadering voor FC Den Bosch. Zij willen dat FC Den Bosch een belangrijke factor is en blijft in het sociale leven van mensen uit de stad en regio. FC Den Bosch moet, kortom, het algemeen belang dienen in de regionale samenleving waar zij deel van uit maakt. Daarvoor moet de club de moeite van het beleven waard zijn en ook buiten de stadionpoorten nog méér (gaan) betekenen voor het achterland. De aandeelhouders, zowel de nieuwe als de bestaande, omarmen de open club-gedachte en de lage drempels van toegankelijkheid en bereikbaarheid op alle fronten. Bosschenaren en ook voetballiefhebbers uit de regio moeten het gevoel krijgen dat ze er écht bij horen. FC Den Bosch spreekt niet iedereen aan, maar is er in de basis wél voor iedereen.
Solidariteit is bij FC Den Bosch een basisprincipe. Met en via FC Den Bosch Foundation willen de aandeelhouders daarom verbinden en inspireren. Dichtbij de thuishaven door, zoals de maatschappelijke missie van de clubs foundation luidt, met héél het hart te strijden voor Bosschenaren die aan de zijlijn van de maatschappij staan of zijn geplaatst. Voor deze mensen willen wij samen activiteiten organiseren en projecten draaien die de welvaart, het welbevinden en het welzijn ten geode komen.
Ook fan-engagementactiviteiten worden door de aandeelhouders gezien als mogelijkheid om de banden met- en tussen de lokale gemeenschap en de fanbase van de club te versterken. Op de middellange termijn streven zij ernaar dat FC Den Bosch een integraal onderdeel is van het ‘gemeenschapsweefsel’ van de stad ’s-Hertogenbosch en dat de FC Den Bosch Foundation wordt ingezet als hét platform om sociale kwesties op speelse wijze aan te pakken. Dit actief creëren van een positief imago resoneert dan met de interesses en behoeften van supporters en andere belanghebbenden. FC Den Bosch en haar aandeelhouders zijn ervan overtuigd dat deze betrokkenheid leidt tot een socialere, gezondere samenleving, meer talentontwikkeling en bovenal meer en levenslang voetbalplezier!
FINANCIELE STABILITEIT
Liquiditeitsproblemen moeten in het toekomstige FC Den Bosch definitief tot problemen uit het verleden gaan behoren. Het streven is om over drie jaar een begroting te hebben die in balans is, zonder onverantwoorde risico’s te lopen op basis van incidentele mee- of tegenvallers. Dit wordt gerealiseerd door aanverwante commerciële activiteiten te ontwikkelen ter ondersteuning van het kernproduct voetbal. Dit genereert de middelen waarmee de kwaliteit van het voetbal kan worden versterkt. Het activeren van nieuwe geldstromen zou tevens moeten leiden tot versterking van de eigen identiteit.
Op de korte termijn is er aandacht voor degelijk financieel management en beheer en het verder aandrijven van inkomstenstromen via kaartverkoop, merchandise en sponsoring.
Op de middellange termijn streven de aandeelhouders naar financiële groei en willen zij investeren in de infrastructuur en faciliteiten van- en rondom FC Den Bosch. Zij staan open voor en zijn bereid om te investeren in Stadion De Vliert. Tommie van Alphen is gevraagd hiervoor een overleg te arrangeren met de gemeente als eigenaar van het stadion. De aandeelhouders willen ook dat FC Den Bosch op middellange termijn veel minder afhankelijkheid is van externe financieringsbronnen. Van belang hierbij is nog te melden dat met ingang van dit komend seizoen een behoorlijk extra bedrag wordt vrijmaakt om de spelersgroep te versterken. De begroting is opgesteld met de verwachting dat positie bovenin het rechterrijtje in de eindrangschikking realistisch is.
De nieuwe aandeelhouders kijken uit naar de samenwerking met FC Den Bosch en de stakeholders binnen en rondom de club. Zij willen niets liever dan FC Den Bosch met elkaar succesvoller maken. Met blauwwitte solidariteit wordt alles, wordt iedereen opgetild. Dat begint klein, maar versterkt zichzelf. Het symbool voor de transitie is de draak, het meest begerenswaardige teken in de Chinese dierenriemkalander. Laat het de Bossche draak zijn die vuur en wind onder onze vleugels blaast.
Heya Den Bosch!