Jeugdopleiding: Groeimindset voorwaarde voor slagen in profvoetbal

jeugd-site-4

De Jeugdopleiding van FC Den Bosch richt zich op het ontwikkelen van spelers. Zowel op het veld als daarbuiten. Graag nemen we de achterban mee in een kijkje achter de schermen bij de opleiding. Wat doen we allemaal? Wie zijn daarbij betrokken?

We trappen af met David Vecht, die zich richt zich op het ontwikkelen van voetbalcoaches en het adviseren van clubs bij hun technische beleid. Hij werkt nauw samen met de jeugdopleiding van FC Den Bosch.

Wie is David Vecht?
‘’Ik ben David Vecht, 47 jaar oud, woonachtig in Vleuten en eigenaar van Vecht Sport Consultancy. Dit consultancybedrijf is gespecialiseerd in het ontwikkelen van voetbalcoaches, van professionele trainers tot trainers van amateurverenigingen. Daarnaast adviseer ik clubs bij hun voetbaltechnische beleid dat ik desgewenst ook kan schrijven. Dat doe ik in samenwerking met de technische leiding bijvoorbeeld voor de FC Den Bosch Jeugdopleiding.”

Wat is jouw rol bij FC Den Bosch?
‘’Twee dagdelen per week werk ik in de opleiding van FC Den Bosch waar ik stafleden van de o12 tot en met de o15 teams coach. Ik help hen in hun persoonlijke ontwikkeling als trainer. Dit is een maatwerktraject van twee tot drie jaar op basis van persoonlijke ontwikkelprogramma’s. Verder heb ik voor de genoemde teams een nauwkeurig geformuleerde ‘methodologie geschreven. De visie is specifiek geformuleerd en trainers en spelers worden er navenant op gecoacht en, uiteindelijk, beoordeeld. Onze opleiding schuift op naar veel meer individuele begeleiding. De methodologie is een houvast voor de trainers om spelers te begeleiden richting het hoofddoel: een profcontract. Ik gebruik deze handleiding dus in mijn coaching richting de trainers. We analyseren en volgen de mate van ontwikkeling terwijl de coaches aan het werk zijn op het veld en in hun contacten met het team en met de staf. Om deze kennis te delen ontvangen we een aantal keer per jaar trainers van buiten FC Den Bosch. “

Wat is de voetbalfilosofie van de FC Den Bosch Jeugdopleiding?
“De ontwikkeling van het individu staat centraal. Het is essentieel dat de trainer zijn spelers goed leert kennen. Daarvoor worden regelmatig persoonlijke gesprekken gevoerd waarin het vooral gaat om de persoon achter het voetballertje. Vanuit daar wordt er pas gepraat over iemands voetbalontwikkeling. Trainers moeten dus ook hun pedagogische kwaliteiten ontwikkelen om spelers beter te maken. Zij hebben materiedeskundigheid, analytisch en strategisch vermogen nodig en moeten met hun leiderschapskwaliteiten in staat zijn flow en gedrevenheid in een team te creëren. De trainers zijn er voor de voetballer. De toekomst van de speler ligt in zijn handen. Het adagium is: voetballer centraal, coach gestuurd, ontwikkelingsgericht.”

Perspectieven per leeftijdscategorie
Als trainer/coach is het belangrijk dat je weet hoe je de speler in zijn kracht krijgt. Communicatie is een belangrijk aspect. Communiceren over vorderingen zorgt ervoor dat de speler (en coach) een beeld van de reis, van de inspanning, krijgen. Iedere leeftijdscategorie heeft een andere benadering nodig. Zo begint het bij o12 met leren presteren. Winnen is bij lange na niet de enige parameter, maar voornamelijk bedoeld om veerkracht en een sterke mentaliteit te ontwikkelingen. Dat willen we terugzien tijdens trainingen en wedstrijden. Bij o15 ga je voorzichtig al richting de voorbereidende stappen op het toekomstige profvoetbal. Hierbij hoort ook dat we een speler baas maken over zijn eigen leerproces. De coach en stafleden faciliteren bij dit proces.”

Groeimindset versus statische mindset
“Binnen het proces kijken wij in hoeverre het kind van nature een ‘groeimindset’ of een ‘statische mindset’ heeft. Bij een groeimindset wil een speler zich continu ontwikkelen. Bij iemand met een statische mindset is deze drijfveer minder aanwezig. Heeft een speler een groeimindset dan is het stellen van doelen, het werken aan je doelen en het reflecteren op je eigen inzet voor deze doelen erg belangrijk. Een goede trainer/coach beschikt ook over een groeimindset. Hoe leergierig ben ik als coach? Hoe zorg ik dat mijn spelersgroep leergierig is? Hoe leergierig is mijn staf? Dat zijn belangrijke reflectievragen in iemands persoonlijke ontwikkeling.”

“Een statische mindset wordt vaak veroorzaakt door verschillende (externe) factoren. Ouders, druk van buitenaf en faalangst, kunnen bijvoorbeeld zorgen voor zo’n mindset. Dan gaat een speler ‘op veilig spelen’ en gaat hij uitdagingen uit de weg. Ontwikkeling wordt dan geremd. Je moet fouten maken om beter te worden. Een trainer/coach moet dus altijd zorgen dat een speler switcht naar een groeimindset. Ook als de speler of zijn ouders dit als kritiek opvatten. De omgeving van de speler is sowieso een grote succesfactor in het al dan niet slagen van een speler in het voetbal. Het is gangbaar om fysieke parameters te meten, zoals snelheid en uithoudingsvermogen. Het meten van ontwikkeling en het meten van potentie is nog braakliggend terrein.